Wykorzystaj nowe technologie i uzyskaj lepszą ocenę swojego wniosku w konkursach MKiDKN.

10 spotkań autorskich dla dzieci za 400 złotych.
To wydarzyło się w marcu 2022 r. w Gminnej Bibliotece Publicznej w Wawrzeńczycach woj. Małopolskie.

Ale to nie jest rekord, ten został ustanowiony przez Panie z Gminnej Biblioteki Publicznej w Szczawinie Kościelnym.
W kwietniu 2022r w ciągu 14 dni udało się zorganizować aż 16 wydarzeń dzięki dostępowi do “Śpiewającej Biblioteki VOD”

VOD wideo na życzenie” (skrót od angielskiego Video on Demand). Ta technologia jest już z nami od jakiegoś czasu. Korzystamy z niej, kiedy wykupujemy subskrypcje telewizyjne VOD, HBO, Netflix czy płatną opcję YouTube Premium (wersja bez reklam).
Są to internetowe platformy streamingowe, którym płacimy za dostęp do ulubionych filmów i treści objętych prawem autorskim.

Oprócz tradycyjnych spotkań autorskich zapalnuj Śpiewającą Bibliotekę VOD i wyróżnij swój wniosek nową technologią !

Jak zaplanowanie dodatkowych działań z wykorzystaniem spotkania Śpiewająca Biblioteka audio-video ma szansę wpłynąć na ocenę Waszego wniosku? 

W założeniach obu programów MKiDN “Partnerstwo dla książki” oraz “Promocja czytelnictwa” mówi się o tym, że nowoczesna biblioteka to instytucja płynna, otwarta na nowe technologie inaczej kształtujące nawyki czytelnicze. Co oznacza także potrzebę wdrażania nowych narzędzi i usług.
Spotkanie autorskie w formie WIDEO / VOD jest absolutnie nowatorskim i innowacyjnym rozwiązaniem, dzięki któremu możecie wyróżnić swój wniosek i wykazać zgodność ze strategicznymi celami programów MKiDN oraz zaplanować dużo więcej działań promujących bibliotekę w środowisku lokalnym. 
Ponadto zdobyć dodatkowe punkty za deklarację działań animujących 
czytelnictwo na rzecz dzieci i młodzieży. 

Spotkania “Śpiewająca Biblioteka” WIDEO – Jak to działa ?

Ile to kosztuje i jakie są dostępne pakiety ?

NOWOŚĆ
Spotkanie wideo

2 tygodnie

subskrypcja
400
zł.
nowość
Spotkanie wideo

1 miesiąc

subskrypcja
600
zł.
nowość
Spotkanie wideo

3 miesiące

subskrypcja
1000
zł.
nowość
Spotkanie wideo

6 miesięcy

subskrypcja
1400
zł.

Wystawiamy fakturę VAT

Dla kogo jest przeznaczone spotkanie?
Spotkania Śpiewająca Biblioteka tradycyjne i wideoblog adresowane są do dzieci w wieku od 4 do 11 lat.

Najlepiej kiedy grupa nie jest zbyt zróżnicowana wiekowo. 

Jak wygląda takie spotkanie WIDEO Śpiewająca Biblioteka z Babcią Grunią – Edytą Zarębską? 
Jest to sfabularyzowana, baśniowa opowieść autorki o tym, jak spełniła swoje wielkie marzenie z dzieciństwa.  
Na przykładzie historii, dzieci dowiadują się, że warto czytać książki i wytrwać w swoich planach pomimo trudności. 
Co na to dzieci? 
Autorka wprost z ekranu zwraca się bezpośrednio do widzów, przez co dzieci mają wrażenie, jak gdyby były na tradycyjnym spotkaniu. 
Często reagują odpowiadając na głos na pytania, albo zgłaszają się podnosząc ręce. 

Według opinii nauczycieli i bibliotekarzy wideo spotkanie “Śpiewająca Biblioteka” spełnia wszystkie znamiona spotkania na żywo. Jedynym odstępstwem jest brak możliwości interakcji z autorką i poproszenie o autograf w książce.  
 
W zamian za to, w przeciwieństwie do tradycyjnego spotkania w wersji VOD widzowie odbierają dodatkowe obrazy i dźwięki, którymi inscenizowana jest opowieść. 
To z kolei dodatkowo zaciekawia i pomaga skupić uwagę uczestników.

Do wideo dołączone są materiały edukacyjne do pobrania takie jak kolorowanki, zagadki babci Gruni, zadania typu połącz kropki, labirynty biblioteczne, krzyżówki. 

Materiały są dedykowane dla dzieci w różnym wieku a ich oferta jest ciągle uzupełniana.

Pomysły na wykorzystanie dostępu – VOD “Śpiewająca Biblioteka” 
Pakiety 2-4 tygodnie są korzystne dla osób planujących krótkie, ale intensywne kampanie promujące bibliotekę w środowisku lokalnym. Dzięki łatwemu dostępowi do spotkania autorskiego VOD można zaplanować zajęcia w terenie i odwiedzić dzieci w szkole lub przedszkolu albo zapraszać grupy do biblioteki. 

Pakiety 3-6 miesięcy są wygodne i odpowiednie dla bibliotek współpracujących z większą liczbą placówek. 
Mając tak długi dostęp do usługi można swobodnie planować działania promocyjne w bibliotece i w terenie. 
Nawet kiedy bibliotekę odwiedzi mała grupa dzieci wystarczy się zalogować do usługi i odtworzyć dla nich spotkanie z autorką książek 🙂 

Przed emisją warto przygotować dzieci do spotkania (zapoznać z książkami autorki, nauczyć piosenki pt. “Mądra rzeka”) 

Warto pamiętać o zapewnieniu dobrej jakości obrazu i dźwięku (ekran, rzutnik, głośnik, tablica multimedialna, telewizor). 

Po wideo-spotkaniu Śpiewająca Biblioteka można przeprowadzić z dziećmi zajęcia, lekcję lub pogadankę na temat czytania książek i ich roli w spełnianiu marzeń. 

Zamiast zwyczajowych pytań i odpowiedzi po spotkaniu wystarczy napisać z dziećmi list (e-mail) do autorki 😊 i poczekać na odpowiedź. To dodatkowa forma zajęć utrwalająca wartości poznane podczas spotkania i ucząca nowych umiejętności.

Książki z dedykacją autorki można łatwo zamówić na stronie www.babciagrunia.pl/sklep

Nauczyciele mogą wybrać wygodną opcję zapłaty gotówką przy odbiorze.

Czy można finansować spotkanie autorskie “Śpiewająca Biblioteka” VOD ze środków MKiDN? 

Tak : ) w wykazie kosztów kwalifikowanych (2) na stronie 27 regulaminu konkursów “Partnerstwo dla książki” i Promocja czytelnictwa” koszty działań on-line przeczytamy, że można finansować: 

  • Koszty związane z udostępnianiem zapisów 
    audio-video i innych treści w formie 
    elektronicznej, stanowiących część zadania – w 
    tym koszty łącza i streamingu

W wymaganiach odnośnie działań prowadzonych w formule on-line sekcji 4.23.C/3. regulaminu na stronie 25, przeczytamy, że kwalifikujące się działania to: 

  • Działania kreatywne i edukacyjne, w 
    szczególności: warsztaty, webinaria, kursy e- 
    learningowe, wideoblogi i podcasty z zakresu 
    programu realizowanego on-line, służące 
    podnoszeniu kompetencji kulturowych 
    odbiorców zadania; 

Przy okazji wyjaśnijmy, że obowiązek publikowania utworów powstałych w trakcie zadania on-line przez okres 6 miesięcy nie dotyczy: 
* treści powstałych poza zadaniem w szczególności wydarzeń 
zrealizowanych niezależnie od zadania i 
transmitowanych/retransmitowanych on-line, 
* działań on-line, realizowanych na żywo, opartych na 
bezpośredniej interakcji z uczestnikami lub odbiorcami. 

Można, a nawet trzeba poinformować na swoich stronach internetowych o działaniach promujących czytelnictwo np. zamieścić foto lub wideo relację z udziałem odbiorców, ale nie ma obowiązku, a nawet prawa publikować całego wideobolga, VOD, do którego został zakupiony dostęp. 

cyt. 4.21. A. Strategiczne cele programu 
“Nowoczesna biblioteka publiczna powinna być otwartą dla wszystkich przestrzenią usługową. Miejscem zaufania społecznego, kreującym wspólnotę, współpracującym z innymi, działającymi lokalnie instytucjami i organizacjami tak, by formować miejscową sferę kulturalną i społeczną. To instytucja płynna – taka, która szybko reaguje na wszelkie zmiany zachodzące zarówno w społecznościach lokalnych, jak i te, które wiążą się z rozwojem nowych technologii, inaczej kształtujących nawyki czytelnicze. Dla bibliotekarzy oznacza to konieczność ustawicznego zdobywania nowych umiejętności i kompetencji, które pozwolą im na skuteczniejsze działania w zakresie animowania kultury i życia społecznego. Oznacza to także potrzebę wdrażania w bibliotekach nowych narzędzi i usług, zwłaszcza takich, które przyciągną i zatrzymają w bibliotece użytkowników młodych.” 

Oczywiście spotkanie w formie dostępu audio-video, VOD nie zastąpi spotkania tradycyjnego, ale daje nowe możliwości działania i jest dodatkowym narzędziem, z którego można skorzystać w łatwy i przystępny sposób.

Opinie naszych klientów o spotkaniu autorskim “Śpiewająca Biblioteka” WIDEO : )

Już jest !
Gotowy syntetyczny opis zadania z wykorzystaniem usługi spotkanie autorskie WIDEO i Śpiewająca Biblioteka na żywo.
Wystarczy go skopiować i po dostosowaniu dodać do wniosku.
Życzę wszystkim grantopisarzom powodzenia i satysfakcji z otrzymanego wsparcia. 🙂

Łączę wyrazy szacunku

Robert Zarębski

Informacje o autorach, które mogą być przydatne podczas pisania wniosku do MKiDN więcej informacji  TUTAJ

Edyta Zarębska – autorka książek dla dzieci i młodzieży.

 Jest autorką m.in. tytułów “Antek i stara jabłonka” oraz “Zosia i fiołkowy kapelusz”, którą jako bajkę edukacyjną umieszczono w podręczniku do 2

klasy Wydawnictwa Nowa Era.

Napisała też serię opowiadań pt. “Klub kociaków słodziaków” oraz wiele innych. Laureatka pierwszej edycji Konkursu Literackiego im. Astrid Lindgren ogłoszonego Przez Fundację Cała Polska Czyta Dzieciom. Swoje teksty publikuje też w psychologicznym czasopiśmie dla dzieci “Małe charaktery”.

Robert Zarębski muzyk

Animator kultury. Współautor scenariuszy edukacyjnych pt.

Śpiewająca Biblioteka” Współautor tekstu piosenki pt. „Mądra rzeka” i innych.

Przez 16 lat działalności odwiedzili wiele Bibliotek, Szkół i Przedszkoli w Polsce.

Więcej informacji na temat autorów można znaleźć w Internecie, w licznych relacjach i artykułach dostępnych na stronach Bibliotek i innych instytucji kultury.

Spotkanie „Śpiewająca Biblioteka” WIDEO/VOD jako zadanie dodatkowe lub główne.

Sugeruję aby po skopiowaniu wybranego fragmentu tekstu zmienić oraz dostosować go do własnych potrzeb okresowych w zadaniu.
Poniższe podpowiedzi i sformułowania nie wystarczą. Są tylko elementem opisu całego zadania.

Uwaga !!!
Koniecznie należy poprosić kogoś o sprawdzenie wniosku przed wysłaniem.
Najwięcej błędów, literówek i niespójności pojawia się, kiedy stosujemy metodę kopiuj/wklej oraz podczas łączenia różnych tekstów.
Życzą Powodzenie 😉
a właściwie
Życzę powodzenia 🙂

Przykład.

  1. Opis zadania, w tym.
    B.1. Ogólna koncepcja oraz przewidywane jakościowe rezultaty realizacji zadania

ogólna koncepcję zadania
Dodatkowo/Ponadto …..podczas realizacji zadania planujemy skorzystać z usługi – spotkanie autorskie pt. „Śpiewająca Biblioteka” WIDEO.
Jest to sfabularyzowane spotkanie z autorką dla dzieci Edytą Zarębską, dostępne w formie sreamingu, zapisu audio-video. Zapis wideo składa się z baśniowej opowieści autorki o tym, jak spełniła swoje wielkie marzenie z dzieciństwa, aktorskiego czytania fragmentu jej pierwszej wydanej książki oraz zaproszenia do wspólnego zaśpiewania piosenki o bibliotece pt. „Mądra rzeka”. Do usługi dołączone są materiały edukacyjne, kolorowanki, zagadki babci Gruni, zadania typu połącz kropki, labirynty biblioteczne, krzyżówki. Dzięki zakupionemu dostępowi będziemy mieli większą swobodę w organizowaniu zajęć promujących naszą bibliotekę i książkę wśród dzieci.
cele oraz rezultaty, jakie zamierza się osiągnąć

Celem tego działania będzie zwiększenie zasięgu akcji edukowania najmłodszych czytelników naszej społeczności. Chcemy, aby częstotliwość i atrakcyjność naszych działań wytworzyła wśród dzieci pozytywne skojarzenia z osobą bibliotekarza, biblioteką i książką. Pomocny w osiąganiu tego celu będzie autorytet autorki Edyty Zarębskiej, która podczas swoich spotkań zachęca dzieci do czytania książek i udowadnia ich rolę w spełnianiu marzeń.
Dzięki zastosowaniu nowej technologii „wideo na życzenie” w sferze usług, spotkań autorskich, staniemy się placówką nowoczesną i bardziej atrakcyjną dla młodych czytelników.
Współpracując z lokalnymi placówkami edukacyjnymi, szkołą, przedszkolem ……
Planujemy przeprowadzić … ???… zajęć z wykorzystaniem dostępu do zakupionej usługi.
W rezultacie większość dzieci w wieku od 4 do 11 lat w naszej miejscowości, obejrzy spotkanie z autorskie i weźmie udział w zajęciach, dzięki dołączonym do usługi materiałom edukacyjnym. Oprócz zaplanowanych działań będziemy mogli w trakcie trwania subskrypcji dostępowej odtwarzać spotkanie autorskie WIDEO „Śpiewająca Biblioteka” nawet małym grupom dzieci odwiedzającym naszą bibliotekę.

B.2. Elementy składowe zadania (program, opis poszczególnych działań)

W tym punkcie należy opisać elementy składowe zadania, wszystkie działania związane z jego realizacją. Poziom szczegółowości zależy od wnioskodawcy.
Sugeruję aby w tym miejscu zaplanować i opisać kolejne etapy działań z wykorzystaniem spotkania WIDEO .
Należy wpisać etapy według własnych potrzeb.
Poniższe są jedynie przykładem.

1 Wybór grup odbiorców – w porozumieniu z wychowawcami klas I i II ustalenie harmonogramu zajęć.
2 Przygotowanie do zajęć spotkań VOD – zapoznanie dzieci z książkami autorki, nauka piosenki pt.”Mądra rzeka”

3 Realizacja zajęć – Przywitanie się i przedstawienie biblioteki jako organizatora wydarzenia, odtworzenie spotkania WIDEO, podsumowanie i omówienie obejrzanego spotkania autorskiego

4 Zajęcia po spotkaniu z wykorzystaniem scenariuszy i materiałów dołączonych do usługi VOD  

B.3. Informacje na temat osób odpowiedzialnych za koordynację merytoryczną i organizację zadania (wykształcenie/kwalifikacje, doświadczenie zawodowe)
Tu należy opisać doświadczenie zawodowe własne i lub zespołu, który będzie realizował zadanie. Czyli zrealizowanie spotkania autorskiego, organizacja wydarzeń promujących czytelnictwo, lekcji bibliotecznych itp.

W punktach B.1. i B.2.
Opis powinien zawierać także informacje dotyczące elementów, które będą ocenianie zgodnie z kryteriami merytorycznymi i strategicznymi określonymi w sekcji 4.21 E/1 specyfikacji programu.
Należy pamiętać o używaniu sformułowań zawartych w sekcji 4.21 E/1, które odnoszą się do kryteriów ocen. Ważne aby odpowiadały na zawarte tam pytania.

Wybrane pytania z sekcji Kryteria oceny wniosków(merytoryczne).
Słowa i zwroty kluczowe zostały podkreślone.

Np.
Czy zadanie pełni kluczową rolę we wzmocnieniu funkcji bibliotek publicznych jako ośrodków animujących kulturę i instytucji, które pełnią funkcje kulturotwórcze i kształtują zachowania czytelnicze w społecznościach, w których działają ?

Czy zadanie ma na celu zdobywanie nowych umiejętności i kompetencji przez bibliotekarzy,
które pozwolą im na skuteczniejsze działania w zakresie animowania czytelnictwa oraz ułatwią współpracę z innymi, działającymi lokalnie instytucjami ?

Czy zadanie w zakresie podnoszenia kompetencji dotyczy wdrażania nowych narzędzi i usług w bibliotekach zwłaszcza takich, które przyciągną i zatrzymają w bibliotece nowych czytelników?

Czy w ramach zadania prezentowane i upowszechniane są nowatorskie rozwiązania dla rozwoju czytelnictwa w Polsce oraz bibliotekarstwa polskiego?

Czy Zadanie ma jasno określone cele, które są jednocześnie ambitne oraz osiągalne?

Czy wnioskodawca przedstawił strategię lub plan rozwoju swojej instytucji w zakresie promocji czytelnictwa w bibliotekach, w tym uwzględnia spotkania z autorami, prowadzenie działań edukacyjnych i rozwijających wiedzę, ułatwienie dostępu do usług oferowanych odbiorcom w bibliotekach?

Czy zespół realizujący zadanie cechuje profesjonalizm i adekwatne doświadczenie?

Czy projektodawca przekonująco uzasadnił, że w grupie docelowej zadania istnieje wysokie zapotrzebowanie na proponowane przez niego działania?

Czy w ramach zadania przewidziano adekwatne narzędzia komunikacji z uczestnikami zadania oraz odpowiednie działania promujące projekt i jego efekty w mediach (Internet, media społecznościowe, media tradycyjne) i w lokalnej społeczności?  Promocja też jest ważna!

Czy działania zaplanowane w ramach zadania są adekwatnie dobrane dla osiągnięcia założonych  celów, cechuje je wysoka jakość oraz nowatorstwo?

Czy koszty działań są adekwatne do przewidywanych efektów?

Zostaw komentarz