Piosenka

"Mądra rzeka"

I
Nie za górą,
nie za lasem
płynie sobie
mądra rzeka.
Czemu rzeka
taka mądra?
Obok stoi Biblioteka!
Jest tam mostek,
a na mostku
siedzą czytelnicy mali.
Rzeka słyszy jak
się chwalą,
co ostatnio
przeczytali.

II
Kasia czyta
o Afryce,
bo chce
małe słonie leczyć,
Tomek czyta
o kosmosie,
marzy żeby
tam polecieć.
A pod mostkiem
rzeczka marzy,
o tym by być
wielkim morzem.
Statki nieść na
własnym grzbiecie,
po dalekim
pływać świecie.

III
Z gór w doliny
płynie woda,
w morzu się
spotkały rzeki.
Każda z nich jest
bardzo mądra,
dzięki książkom
z Biblioteki.
Morskie fale
o brzeg biją,
już świat zwiedza
rzeczka mała.
Nawet sztorm jej
nie przestraszy,
bo już o nim
gdzieś czytała.

Od 12 lat spotykamy się z dziećmi przekonując i udowadniając, że kluczem do spełnienia ich marzeń jest poszukiwanie informacji i wiedzy zawartej w książkach.

A czytanie książek, zwłaszcza tych zawierających tematy(treści) którymi się interesują i pasjonują jest początkiem drogi do nowych inspiracji i szczęśliwszej przyszłości.

Oferta skierowana jest do Bibliotek, Szkół i Przedszkoli…

Adresatem spotkań są uczniowie Szkoły Podstawowej kl. 1-3 lub starsze przedszkolaki (nie łączymy grup szkoły i przedszkola).

Czas trwania spotkania, godzina +.

Spotkanie składa się z czterech etapów:

Etap pierwszy: autorka opowiada o swoim dzieciństwie i marzeniach, dzięki którym została pisarką. Opowieść jest prowadzona w bajkowy ale dynamiczny sposób z aktywnym udziałem dzieci. 

Etap drugi: czytanie fragmentu książki przypominające teatralną scenkę. Mające jednocześnie na celu pokazać młodemu czytelnikowi, jak wielką rolę w czytaniu odgrywają:  intonacja, podział na role, mimika i mowa ciała.

Etap trzeci: Ilustratorka krok po kroku tworzy ilustrację. W tym samym czasie dzieci mają możliwość odgadywania powstającego właśnie rysunku i wypowiadania swoich pomysłów do mikrofonu. (uruchamiając swoją wyobraźnię)

Etap czwarty: muzyk i kompozytor przy pomocy instrumentu klawiszowego oraz śpiewu zabiera dzieci w świat piosenki, która opowiada  o marzeniach i bibliotece. Dzieci biorą czynny udział w śpiewaniu i akompaniamencie. Piosenka o Bibliotece do pobrania tutaj :)

 © Scenariusz objęty prawami autorskimi.

Informacje potrzebne do zorganizowania spotkania „Śpiewająca Biblioteka”

Liczebność Grupy:

Najlepiej sprawdzają się mniejsze grupy maksymalnie do 60/70 osób. Większe grupy też są dozwolone ale zmienia to nieco charakter spotkania ponieważ:

W spotkaniu oprócz słuchania dzieci biorą aktywny udział. Odpowiadają na pytania i wypowiadają się do mikrofonu, a osobiste, nie rzadko zabawne odpowiedzi utrwalają pozytywne skojarzenia i pomagają uwierzyć w siebie. W większej grupie nie wystarcza czasu na aktywny udział wszystkich chętnych uczestników.

Uwaga ! Nie jesteśmy grupą animatorów prowadzących zabawy taneczno-ruchowe. Zaangażowanie uczestników polega na aktywności umysłowej rozbudzającej wyobraźnię i utrwalającej właściwe wzorce i skojarzenia. (Wspominamy o tym ponieważ w kilku Przedszkolach i jednej Bibliotece oczekiwano od nas takiego zabawiania dzieci.)

Lokalizacja spotkań:

Miejsce spotkania ma duże znaczenie i wpływ na jakość spotkania, oraz realizację celów. Czasami lepiej nie robić spotkania niż zrobić w nieodpowiednim miejscu.

Biblioteka – Idealne miejsce wywołujące zaciekawienie i fascynację (z punktu widzenia dzieci, cel podróży jaką właśnie odbyły).  Tutaj najlepiej budować pozytywne skojarzenia i udowadniać, że Biblioteka jest „przyjacielem”.  Zawsze po takich spotkaniach mamy odzew, że dzieci wracają, zapisują się i czytają więcej :)

Sala widowiskowa /konferencyjna – dobre miejsce, przeważnie dobra akustyka.

Sala lekcyjna – dobre miejsce i akustyka

Świetlica - dobre miejsce i akustyka

Sala kinowa – w miarę dobre miejsce i akustyka. Minusem jest układ krzeseł i brak możliwości swobodnego podchodzenia do dzieci. Utrudnia to ich aktywny udział w spotkaniu.

Korytarz szkolny – miejsce nieodpowiednie, akustyka słaba.  Są wyjątki, które jednak potwierdzają regułę :)

Sala gimnastyczna – nie nadaje się na spotkania autorskie !     To miejsce z definicji przeznaczone do ćwiczeń i gimnastyki, i tak jest postrzegane i kojarzone przez dzieci, dlatego trudno tam o właściwe skupienie i nastawienie . Brak dobrej akustyki znacząco utrudnia komunikację.  Nie przyjeżdżamy na spotkania organizowane na salach gimnastycznych.

To osoba organizująca spotkanie podejmuje w oparciu o własne możliwości lokalowe decyzję o wyborze miejsca. Jednak mając na względzie wspólny cel, jakim jest zadowolenie uczestników, organizatorów i poczucie dobrej inwestycji. Prosimy o skorzystanie z naszych podpowiedzi wynikających z wieloletniego doświadczenia.

Układ siedzeń i wygoda uczestników:

Akcja spotkania toczy się na całej sali. Wchodzimy w kontakt z uczestnikami podchodząc i rozmawiając dlatego potrzebujemy dróg którymi możemy się przemieszczać. Przejść między krzesłami, czy wyspami ułożonymi z dywanów lub materacy.

Ważne są też, wygodne siedzenia, krzesła, ławki , dywany lub materace ułożone na podłodze.

Siedzenie na twardej podłodze utrudnia koncentrację i skupienie.

Tablica :

Prosimy o przygotowanie tablicy typu konferencyjnego z kartkami, potrzebnej do wykonania rysunków.

Może być tablica, sucho ścieralna flipchart, sztaluga z tablicą korkową lub usztywnieniem, tablica z magnesami itp. W przypadku braku tablicy przyklejamy kartki do ściany :)

Sprzęt:

Posiadamy własne nagłośnienie, mikrofon, instrument klawiszowy. Organizatorów prosimy o przygotowanie stolika pod instrument klawiszowy.

Chętnie też podłączamy się do nagłośnienia dostępnego na miejscu, ponieważ jest ono dobrze dostosowane do akustyki Sali.

Honorarium za spotkanie:

Cena każdego spotkania jest ustalana indywidualnie.

Ustalając cenę za spotkanie bierzemy pod uwagę dwa czynniki:

1.  Zwkszający cenę :(

To odległość jaką mamy do przejechania od Lublina i z powrotem. Zawiera on:koszty paliwa i eksploatacji samochodu, płatnych odcinków autostrad, a czasami noclegu…itp.

2.  Obniżacy cenę :)

To możliwość organizacji drugiego spotkania w najbliższej okolicy.Tym sposobem koszty rozkładają się na więcej spotkań.

Zapraszamy do wcześniejszej rezerwacji terminów i zgłaszania chęci organizacji spotkań w swoich placówkach. Kilka spotkań na danym terenie pozwala na zaproponowanie korzystniejszej ceny.

Często podróżujemy nocą wiele godzin, kilkaset kilometrów. Żeby dojechać  na spotkanie z dziećmi np. na godzinę 8:30

Dlatego prosimy o zrozumienie ….

 

POWIĘKSZ

Szczegóły organizacyjne i rezerwowanie terminów.

Robert Zarębski

tel. 601 393 487 , This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 
Zapraszamy do wcześniejszego rezerwowania terminów.

 

 

To recenzja Pani Barbary Kuprel laureatki konkursu "Bibliotekarz roku 2010" miejscowość Mońki

Inne równie ciekawe relacje w Internecie.